Guitarspil gavner børn

Der er forskellige årsager til, at forældre melder deres børn til guitarundervisning. Nogle ville gerne selv have lært at spille et instrument som børn. Andre mener, det vil gavne deres barn socialt på sigt, hvis de bliver i stand til at spille – både alene og sammen med andre.

”Når børn lærer at spille guitar, lærer de også sig selv at kende. Der er perioder, hvor guitarspillet ikke går så let. Men hvis de bliver ved, kommer de igennem bølgedalen og får gevinsten ved at være blevet bedre til at spille. De lærer at overkomme hurdler, og det kan de bruge i skolen, under studier, og når de skal ud på arbejdsmarkedet”

– Mikkel Andersen, ejer af Københavns Guitarskole

Lærerne på Københavns Guitarskolen arbejder ikke kun med musik, der går nogle årtier tilbage. I guitarundervisningen bliver eleverne også introduceret til 200 år gammel musik og lærer at spille klassisk musik af fortidens komponister. Der er meget dannelse i at arbejde med musik fra forskellige tidsperioder.

Når man kan spille et instrument, kan man hygge sig med at spille alene og glæde sig selv over at spille for familie og venner, i skolen og sammen med kammerater.

Musik er et globalt sprog

At spille sammen er en af de sværeste discipliner at beherske. Men når man er blevet i stand til at arbejde sammen med andre om musik, kan man sætte sig og ’jamme’ med en hvilken som helst musiker på gaden i Buenos Aires eller Kina og ’tale sammen’ gennem musikken. Det gør musik til det mest globale sprog, der findes.

Hvorfor gå til guitarundervisning?

Nogle af forældrene til børn i guitarskolen fortæller her, hvilke tanker de havde, før deres børn begyndte at gå i til guitarundervisning:

Ro og plads til kreativitet

”Vi syntes, det kunne gavne ham at gå til guitar. Det er noget, han altid kan bruge, når han er alene og keder sig. Musik bringer mange stemninger frem og er en god måde at få stress og tanker ud af kroppen.

Guitar er også noget, man kan være social med, når man bliver ældre.

Guitar er et godt supplement til de disciplinerede sportsgrene, som vores søn dyrker, karate og golf, som kræver meget fokus og disciplin. Musik giver mere plads til hans egen kreativitet”.

– Thuy Vu, Alvins mor

Guitarundervisning styrker indlæring

”Min søn har fået noget før-træning til skolen ved at gå til guitar. Jeg fornemmer, at Storm er blevet lidt mere klar til matematik, sproglighed og rytme. Jeg tror, det skærper ens evne til indlæring.

Jeg er overbevist om, at der er noget fantastisk ved at kunne spille. Man kan lave noget, der er mere åndeligt og blødt, og jeg kan godt lide, at der er noget mindre konkurrencepræget i et hans liv, som han gør uden om alt det andet”.

– Simon Oxby, Storms far

Guitarundervisning gavner socialt og fagligt

”Vi tænkte, det kunne gavne ham socialt på sigt at kunne spille et instrument. Det er et plus kunne at kunne gribe en guitar og spille for sig selv, for andre og sammen med andre. Vi mente, det ville pode ham til at lære at gentage, og at det kunne smitte lidt af på hans skolegang. Jeg tror, det nytter at lære at slide med noget”.

– Steen Jørgensen, Aksels far

Københavns
Guitarskole

Guitarundervisning af børn og voksne i København